Fødselsdagsfeiringen 15. juni ble en stor suksess. "Kanskje det traff nerven
i Grieg så presis som det går an" skrev Dagbladets Ståle Wikshåland om festkonserten
i Aulaen. Før det hadde små og store vært i aktivitet over hele byen; på T-banestasjoner,
på Universitetsplassen, Nasjonalbiblioteket og i Musikklærerforeningens lokaler.
Det hele ble avsluttet på Parkteatret med folkemusikk, samt klassisk-, Klezmer-
og støy-varianter av Griegs musikk.
Av Ida Habbestad
Det hele startet tidlig om morgenen - med høytidelig flaggheising utenfor Musikklærerforeningens
lokaler i Josefines gate. Her var det musikalske innslag og innlegg ved blant
andre Erling Dahl Jr som samme dag ble tildelt den ekstraordinære Grieg-prisen
2007 for sin Grieg-biografi ” Edvard Grieg – en introduksjon til hans liv og musikk”.
I mellomtiden deltok direktør for Grieg 07, Ragna Sofie Grung Moe, i programmet
"Kulturnytt" på NRK P2 for å forsvare Grieg-året i debatt med Idar Karevold. Hvordan
det gikk, kan du finne ut her (klikk på programmet 15. juni kl 08.05).
Nettopp diskusjon og debatt er sentrale innslag i Grieg-året, og en viktig ingrediens i feiringen av Griegs 164. fødselsdag var derfor seminaret ”Kultur, humanisme og politikk” på Nasjonalbiblioteket. Her møtte en rekke personer opp for å høre åpningshilsenen ved H.K.H. Kronprinsen, samt innlegg ved utenriksminister Jonas Gahr Støre, kultur – og kirkeminister Trond Giske, komponistene Henrik Hellstenius og Lars Petter Hagen, og professor Helge Rønning. “Jeg har av Grieg-markeringene i år – ja, og av Ibsen-året i fjor – latt meg inspirere til å se noen linjer – noen kjennetegn – mellom musikk og utenrikspolitikk, mellom musikk og internasjonale forbindelser, og litt hvordan dette preger blant annet Utenriksdepartementets og utenrikstjenestens arbeid” sa Jonas Gahr Støre i talen sin, og pekte på fire hovedlinjer som grunnlag for dette arbeidet: Musikken som et universelt språk, felles språk, musikken som forutsetter (som de andre kunstformene) kreativitet, nysgjerrighet, søken etter innsikt, fordypelse og refleksjon, musikken som utgangspunkt for tilhørighet, og kunstneres mulighet til å peke på urett, diskriminering, intoleranse, og muligheten til å fremhold universelle, allmenne idealer, som for eksempel er å finne i FNs erklæring om menneskerettigheter. (Hele talen til Gahr Støre kan du lese her. Gahr Støre hadde dessuten skrevet en egen kronikk i anledning dagen, som du finner på denne siden hos Dagbladet). Grieg på nett Også NRK var aktivt med i feiringen av Griegs bursdag. Fra klokken 11 kunne man være vitne til landets største skolekonsert på NRK Nett-TV. Stian Barsnes Simonsen og Eivind Solås som ledet programmet, og presenterte utøvere som trompetisten Tine Thing Helseth, fiolinisten Elbjørg Hemsing, og tre av pianistene fra NRK P2s serie UNG Grieg. Under konserten ble det dessuten kåret en vinner av også NY Grieg-konkurransen. Tor Eyvind Jørgensen (19) mottok juryens rosende begrunnelse og kroner 10 000 for stykket sitt "Djevelen stå i alle kvinner", der han brukte nettopp dette sitatet, hentet fra Ibsens Peer Gynt. (Skolekonserten kan høres her, og Jørgensen sitt stykke finner du her). Grieg under jorden For dem som ikke satt foran dataskjermen men var ute i Oslo sentrum denne dagen, ventet behagelige toner i tiden mellom kl 13.00 og 15.00. Her var nemlig Kringkastingsorkesteret i sving på Nationaltheatret, Stortinget og Jernbanetorget T-bane-stasjoner. Kringkastingsorkesteret kaller seg hele landets orkester, og er stadig ute ”på byen”. - Men dette er første gang vi er på T-banen, sa en entusiastisk programprodusent Holger Guldbransen i KORK. Guldbrandsen fortalte om mange og ulike reaksjoner fra de forbipasserende. - Vi har fått mye oppmerksomhet i dag, sa Guldbrandsen. - Jeg så for eksempel flere som begynte å gråte da de fikk høre strykerne spille ”Våren” på Stortinget T-banestasjon. På T-banestasjonen var også pressen til stede, og Aftenposten fikk denne reaksjonen
fra en av publikummerne, Sigrid Briseid:
- Jeg ble veldig overrasket, skulle bare en tur til sentrum. Morsomt å bringe
musikken ut i det offentlige rom. Det er melodiøst og kjempefint. I den grad jeg
kjenner klassisk musikk, kjenner jeg Grieg best.I ens ærend. For dem som ikke fikk med seg konsertene i sentrum, ligger opptak av ”Grieg under
jorden” her.
Kor og bursdagskake Noen timer senere, kl. 18.15, inviterte ordfører Per Ditlev-Simonsen og kor fra Norges Korforbund til konsert, bursdagskake og kaffe på Universitetsplassen. God korsang ble levert av Oslo Fagottkor, Kvindelige Studenters Sangforening, Scola Cantorum og Barnekoret Filiokus, som framførte et variert program. Turister som passerte Universitetsplassen denne ettermiddagen møtte små og store kakespisende publikummere, med festhatter og Grieg-buttons, mange av dem ble lokket til å stoppe opp for å høre den vakre kormusikken. Festkonsert i Aulaen Umiddelbart etterpå holdt feiringen fram med stor festkonsert i Aulaen - og positive tilbakemeldinger tyder på at den var blant dagens høydepunkter. ”Det kunne ha blitt så forslitt, og så ble det så flott!” skrev for eksempel
Ståle Wikshåland i Dagbladet om konserten.
Det hele åpnet med en hilsen fra kultur- og kirkeminister Trond Giske, som så
overlot podiet til Det Norske Kammerorkester og Det Norske Solistkor med Grete
Pedersen som dirigent. Kammerorkesteret fremførte
først utdrag fra Griegs Holberg-suite, "Den Bergtekne" (med solist Njål Sparbo) , og tilslutt "Rumenske folkedanser" av Bartok. Deretter
fremførte Solistkoret to av Griegs 4 salmer (med solistene
Njål Sparbo og Unni Løvlid), "Nuits" av Xennakis og "O sactrum convivium!" av
Messiaen, før kor og orkester kom sammen i en urframføring av Schönbergs "Friede
auf erden" i en versjon for både kor og orkester.
”Kanskje det traff nerven i Grieg så presis som det går an”, skrev Wikshåland
om konserten i sin anmeldelse,
og videre: ”Musikk som makter å tenne så mye utøvertalent som i går kveld, trenger
ikke noe særlig mer”.
Nu er aftnen lys og lang Den ultimate avslutning etter en lang Grieg-dag fant sted på Parkteatret. Her framførte Tango for tre sammen med Per Arne Glorvigen sine versjoner av Grieg, delvis i samarbeid med Georg Reiss som spilte Grieg på klezmerklarinett. Særlig rørende var kanskje folkesanger Unni Løvlid og Joachim Kjelsaas Kwetzinskys versjon et utvalg fra Griegs opus 66, ”Norske folkeviser”. Forøvrig hørte vi et utrag av Sigrid Moldestad (feler) sin forestilling TAUS, og helt til slutt jazzgruppen Puma og lydkunstner Lasse Marhaug i en fantastisk Grieg-støyavdeling. Både Puma/Marhaug og Kwetzinsky/Løvlid fortsetter sine programmer gjennom sommeren og høsten. Se disse artiklene for mer informasjon. |
|
H. K. H. Kronprinsen åpner seminaret "Kultur, humanisme og politikk" Foto:Andreas Frøland Foto:Andreas Frøland
En barnehage var vitne til "Grieg under jorden" med strykerne i KORK
Foto:Andreas Frøland
Grieg under jorden
Foto:Andreas Frøland
Ordfører Per Ditlef Simonsen ønsker velkommen til konsert på Universitetsplassen.
I bakgrunnen ser vi Fagottkoret
Foto:Andreas Frøland
Barnekoret Filiokus hadde pyntet seg med bursdagshatter
Foto:Andreas Frøland
Kvindelige Studenters Sangforening
Foto:Andreas Frøland Schola Cantorum
Foto:Andreas Frøland Kultur- og kirkeminister Trond Giske åpnet festkonserten
Foto:Andreas Frøland Foto:Andreas Frøland Det Norske Solistkor og Det Norske Kammerorkester
Foto:Andreas Frøland
Foto:Andreas Frøland |